We horen het regelmatig: “We hebben al een uitgebreid leefstijlprogramma in onze providerboog zitten en daarmee hebben we automatisch aandacht voor vrouwen in de overgang.”

Dit is (helaas) te kort door de bocht. Heb je als goed werkgever aandacht voor preventie door middel van leefstijlprogramma’s mis je toch net een boot. De overgang is een levensfase met heel specifieke uitdagingen. Je dient niet alleen leefstijlaanpassingen anders te benaderen maar je beperkt je als je alleen daarnaar kijkt.

Hoe moet het dan wel?

De juiste leefstijl is enorm belangrijk in de overgang

Leefstijl is een krachtig middel om onze gezondheid te ondersteunen en zeker in de overgang gaat een gezonde leefstijl haar vruchten afwerpen.

Leefstijlaanpassingen werken zo krachtig omdat ze gericht zijn op stress-verlaging, bevorderen van rust en een gebalanceerde voeding. En dat is wat iemand nodig heeft in de overgang en hoe klachten fors kunnen verminderen.

Ondersteuning vanuit de werkgever op dit gebied kan dus een mes zijn dat aan twee kanten snijdt: minder overgangsklachten betekent betere inzetbaarheid.

Je zou dus denken: met een leefstijlprogramma in je providerboog kan je veel bereiken voor vrouwen in de overgangsleeftijd.

Hier kleven echter een aantal mitsen en maren aan.

Open deuren 1

Leefstijladvies heeft soms wat weg van open deuren

Spreekwoordelijke stok achter de open deuren

Even kort door de bocht: de meesten van ons weten wel wat een goede en minder goede leefstijl is. Voldoende bewegen, matig met alcohol, stoppen met roken, een goede balans rust vs. activiteit.

Het zijn een beetje open deuren.

Toch vinden de meesten van ons het volhouden van een gezonde leefstijl erg moeilijk, de motivatie ontbreekt. En dan is het sowieso een uitdaging om werkneemsters warm te maken te participeren in je leefstijlprogramma.

Maar … wat als iemand ervan bewust is dát gezondheidsklachten – bijvoorbeeld stemmingswisselingen, brainfog, concentratieverlies, pijnlijke spieren en gewrichten – gerelateerd kunnen zijn aan de overgang? Wat als iemand weet dat leefstijlaanpassingen in dat geval heel veel kunnen betekenen?

Nieuwe motivatie met nieuwe inzichten

Bewustzijn en kennis kunnen leiden tot de juiste motivatie om te werken aan klachten

Dan kan er wat veranderen … Dan worden overgangsklachten de spreekwoordelijke ‘stok achter de open deuren’.

Maar dan moet je dit wel allemaal wéten als vrouw …

Die bewustwording kan je als werkgever faciliteren door de juiste voorlichting aan te bieden. Zodat iemand gemotiveerd raakt om dingen ánders te gaan doen.

Leefstijl heeft een andere benadering nodig voor iemand in de overgang

Is iemand dan gemotiveerd om leefstijlaanpassingen te maken, dan is het belangrijk te beseffen dat je als je in de overgang bent dit vaak nét wat anders dient te benaderen dan in andere levensfases.

Een paar voorbeelden.

Iemand is erg vermoeid en slaapt slecht. Laat je hier de standaard slaapadviezen op los dan zal dit weinig effect hebben als de oorzaak te vinden is in nachtelijke opvliegers. Deze zullen eerst moeten worden verminderd.

kluwen garen dat zijn overgangsklachten soms

Overgangsklachten kunnen met elkaar verbonden zijn en dienen op de juiste wijze ontrafeld te worden om ze effectief aan te pakken

Wil iemand afvallen? De overgang en overgangsklachten kunnen er voor zorgen dát je meer gestrest bent dan voorheen waardoor je meer zin hebt om te snacken. Ook slecht slapen heeft een negatief effect op je snackdrang en verzadigingsgevoel. Ook hier is een brede blik nodig.

Gezonde voeding? Wat gezond is in het algemeen, is misschien voor iemand juist een trigger voor opvliegers. Denk aan: gemberthee, groene thee, spa rood, … Hier moet je op gewezen worden omdat je anders ‘zo gezond bezig bent’ maar toch stikt van de opvliegers.

Meer bewegen is een top advies maar hoe ga je meer bewegen als je lijf zo’n zeer doet? Spier- en gewrichtsklachten komen veel voor in de overgang en kunnen dit behoorlijk in de weg staan. Dit dien je eerst aan te pakken.

En zo zijn er meer voorbeelden te bedenken.

Bottom line: je dient de overgang en haar effecten mee te nemen in leefstijladvisering. Als je hier geen rekening mee houdt, kan het vechten tegen de bierkaai zijn.

Leefstijl is een stukje van de puzzel bij overgangsklachten

Om vitaler door de overgang heen te gaan zijn leefstijlinterventies niet altijd voldoende. Voor veel vrouwen is het een stukje van de puzzel maar niet het complete plaatje. Er speelt meer.

Stukje van de puzzel

Leefstijl is (slechts) één van de knoppen waar je aan kan draaien om minder last te hebben van overgangsklachten

Hoe gaat iemand mentaal om met de overgang als levensfase en met de klachten? Maak ze zich veel zorgen? Zet ze zich ertegen af? Dit kan een effect hebben op de mate van klachten.

Dient er wat gedaan te worden náást leefstijlaanpassingen om minder last te hebben van overgangsklachten? Of om leefstijlaanpassingen überhaupt mogelijk te maken als je klachten deze in de weg staan? Bijvoorbeeld aanpassingen in werkstijl of gebruik van bepaalde supplementen? Welke vervolghulp kan je verder helpen en waar vind je die?

En dan hebben we het nog niet gehad over het belang dat de overgang een geaccepteerd thema wordt in de organisatie. Werken aan een collectief bewustzijn op dit vlak is namelijk niet te onderschatten als je verzuim wil voorkomen en werkplezier verhogen.

“Effectief aandacht geven aan de overgang zodat klachten verminderen gaat  verder – en werkt iets anders – dan het inzetten van algemene leefstijlprogramma’s.”

Conclusie

Effectief aandacht geven aan de overgang zodat klachten verminderen gaat dus verder – en werkt iets anders – dan het inzetten van algemene leefstijlprogramma’s.

De crux: wil je meer grip krijgen op de impact van de overgang op het werk dan komt het aanbieden van alleen een leefstijlprogramma met een aantal valkuilen. Wil je wat bereiken voor medewerksters in de overgangsleeftijd dan is specifieke voorlichting altijd nodig.

De overgang op het werk verdient een integrale aanpak. Is je leefstijlprogramma op de juiste manier hierop afgestemd of is het met elkaar geïntegreerd, dan kan je veel bereiken!

Artikel delen op social media?

Anderen lazen ook:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *